Sewan Belgium: 5 jaar opmerkelijke groei sinds de overname van 3StarsNet
Een overname met uitzonderlijk resultaat
Vijf jaar na de overname van 3StarsNet door de Sewan Group, is de groei van Sewan Belgium op zijn minst opmerkelijk te noemen. Ze gaat in tegen een vaak waargenomen trend bij fusies en overnames in de technologiesector, waar volgens verschillende studies zo'n 70% tot 90% van de overnames hun financiële doelstellingen niet halen.1 Terwijl veel overnames moeite hebben om de verwachte resultaten op te leveren, overtrof Sewan Belgium alle verwachtingen: een omzetstijging van 50%, een verbeterde portefeuille van connectiviteits- en beveiligingsoplossingen en de introductie van een eigen mobiel aanbod (MVNO -Mobile Virtual Network Operator- Proximus sinds 2020).
Sewan werd opgericht in 2007 en is een belangrijke Europese speler in telecom- en clouddiensten. De groep zet zwaar in op innovatie en besteedt 10% van zijn investeringen aan R&D. Dankzij deze focus ontwikkelt het bedrijf geavanceerde technologische oplossingen om te anticiperen op en te voldoen aan de behoeften van bedrijven. Sewan heeft een breed scala aan producten, waaronder communicatie- en samenwerkingstools (hosted telefonie, mobiel, trunk, Microsoft), oplossingen voor internetconnectiviteit (geschiktheid, xDSL- en FTTx-toegangsverbindingen, 4G-backup, monitoring), evenals beveiliging en Cloud-diensten.
Dankzij één 100% geautomatiseerd platform (Sophia), is het mogelijk om in een paar klikken producten en oplossingen te bestellen, klanten automatisch te factureren en alle diensten in realtime te configureren. Met een bedrijfsmodel gebaseerd op indirecte white-label verkoop, biedt het bedrijf oplossingen op maat aan meer dan 150.000 zakelijke klanten en meer dan een miljoen eindgebruikers, via een netwerk van 1.350 partners in Frankrijk, Spanje, België en Nederland. Sewan heeft 700 mensen in dienst over de hele groep, met technische filialen en filialen voor klantenondersteuning in Oekraïne en Marokko. Het bedrijf positioneert zich als een innovator die bedrijven gemakkelijk toegang biedt tot hoogwaardige communicatiediensten.
.jpg)
Een winnende overname- en integratiestrategie
In november 2019 nam Sewan 3StarsNet over, een Belgische operator die gespecialiseerd is in VoIP (IP-telefonie) en bekend staat om zijn expertise en om zijn solide basis van meer dan 20.000 klanten. Dankzij deze overname kon Sewan profiteren van de bestaande infrastructuur en knowhow van 3StarsNet, waardoor een snelle integratie in de Belgische markt mogelijk werd en nieuwe communicatie- en connectiviteitsdiensten op maat van lokale bedrijven konden worden aangeboden.
De resultaten van Sewan Belgium bevestigen de kwaliteit van de overnamestrategie van de Groep. In 2024 zal het bedrijf een omzet realiseren van €8,5 miljoen, een stijging van 50% ten opzichte van 2019. Deze prestatie is het resultaat van een succesvolle integratie, ondersteund door een team dat zich toelegt op de ontwikkeling van het aanbod van Sewan in België, met als doel de toegang tot de Cloud en telecom voor alle bedrijven te vereenvoudigen.
Sewan Belgium kon de synergieën met 3StarsNet maximaliseren door de expertise van de twee entiteiten te combineren. Deze strategie versterkte de positie van Sewan Belgium op de lokale markt en stelde het bedrijf in staat zijn klantenbestand uit te breiden, met behoud van de hoge kwaliteit van zijn diensten. Overnames en fusies in de sector zijn echter vaak een complexe aangelegenheid. Veel voorkomende uitdagingen zijn cultuurverschillen tussen de entiteiten, problemen met de integratie van IT-systemen en de moeilijkheid om het engagement van key talenten te behouden na de overname. Sewan Belgium slaagde erin deze obstakels te overwinnen, wat het uitzonderlijke succes van de overname en integratie aantoont. Tegelijk maakten de voortdurende investeringen in innovatie en belangrijke partnerschappen met grote spelers zoals Proximus, Colt en Eurofiber de ontwikkeling mogelijk van een performant mobiel telefonieaanbod en connectiviteitsoplossingen die perfect zijn afgestemd op de behoeften van Belgische bedrijven.
Sewan Belgium onderscheidt zich niet alleen door zijn financiële groei, maar ook door zijn menselijke ontwikkeling. Het team telt nu 20 medewerkers in België, die een hoogwaardige klantenservice en oplossingen op maat bieden. Door te focussen op nabijheid en ondersteuning heeft Sewan Belgium solide vertrouwensrelaties kunnen opbouwen met haar partners.
De visie van het management: een strategie gericht op innovatie en nabijheid
“Het succes van Sewan Belgium is het resultaat van de voorbeeldige samenwerking tussen de teams van 3StarsNet en Sewan. We zijn erin geslaagd een echt ecosysteem op maat van de specifieke behoeften van de Belgische markt te ontwikkelen, met behoud van de flexibiliteit en autonomie die de sterke punten van Sewan zijn”, zegt Thomas Gros, co-CEO van Sewan Belgium.
Julien Kutter, eveneens co-CEO van Sewan Belgium, voegt hieraan toe: “Ons doel is te blijven innoveren, niet alleen in onze producten maar ook in de manier waarop we ze leveren, door zowel grote groepen als kmo's intuïtieve en doeltreffende oplossingen te bieden.

Focus op het managementteam van Sewan Belgium
Julien Kutter en Thomas Gros, co-CEO's van Sewan Belgium, hebben elk aanvullende vaardigheden die het leiderschap van het bedrijf versterken. Julien, die een Master in Financiën en Controlling heeft, kwam in 2011 bij het bedrijf als CFO. Dankzij zijn oplossingsgerichte aanpak en solide financiële expertise is hij erin geslaagd om de verkoop en brutomarge van het bedrijf elk jaar te verbeteren. Thomas, ingenieur van opleiding, kwam in 2013 bij het verkoopteam en bewees al snel zijn waarde door de verkoopprestaties te verbeteren. Tegenwoordig houdt hij toezicht op het verkoopteam en de ontwikkeling van nieuwe productlijnen. Sinds 2019 leiden Julien en Thomas samen Sewan Belgium. Dit co-managementmodel, hoewel niet erg gebruikelijk, maakt het mogelijk om kritieke kwesties effectiever te verdelen en optimaliseert de operationele en strategische sturing binnen de Sewan Group.
Gabrielle Vermeulen
1 Volgens verzameld onderzoek en een rapport van Harvard Business Review. (https://businesschief.eu/corporate-finance/why-do-90-mergers-and-acquisitions-fail).